Praktijk De Huisarts

Minder drukte aan de balie
Andere taken grondiger uitgevoerd
Assistenten worden minder vaak gestoord

Praktijk De Huisarts

Minder drukte aan de balie
Andere taken grondiger uitgevoerd
Assistenten worden minder vaak gestoord

Buitenzijde Praktijk De Huisarts Gouda
Aanmeldzuil van Wachtkamerschermen® bij Praktijk De Huisarts Gouda
Wachtruimte Praktijk De Huisarts Gouda

Praktijk de Huisarts is gevestigd in Gouda. De praktijk is een groepspraktijk met 4 vaste huisartsen en is gelegen in een wijk met voornamelijk Nederlands sprekende mensen met een gemiddeld opleidingsniveau. Er is een aanmeldzuil in de praktijk aanwezig die is gekoppeld met Medicom van PharmaPartners.

Praktijk de Huisarts is een groeiende praktijk. Mede hierdoor wordt het steeds drukker aan de balie. De balie is continu bemand met 1 tot 2 assistentes. Caroline, assistente bij de praktijk, geeft aan: “De werkzaamheden bij de balie bestaan voornamelijk uit het beantwoorden van de telefoon. Als een patiënt zich kwam melden aan de balie dan moest deze soms een tijdje wachten totdat wij een telefoongesprek hadden afgerond. Dit vonden wij vervelend voor de patiënt, maar ook voor ons was het minder prettig omdat we telkens uit ons werk werden gehaald.”

Assistentes ontlasten

Om de assistentes een beetje te ontlasten hoefden patiënten zich niet persé aan te melden bij de balie en konden ze doorlopen naar de wachtruimte. Maar dit had als nadeel dat de assistentes en huisartsen geen actueel overzicht hadden wie er nu precies in de wachtruimte zaten. En Caroline dacht: “Dit moet toch anders kunnen?” Ze vertelt een leuk verhaal over hoe zij voor het eerst kennis maakte met een aanmeldzuil. Dit was bij haar tandarts. Ze was erg enthousiast over deze service en het feit dat ze (zelf als patiënt) snel in de wachtkamer kon plaatsnemen. Daarom dacht ze dat een aanmeldzuil ook iets kon zijn voor hun praktijk.

Inmiddels staat de aanmeldzuil met Medicom-koppeling al enige maanden in de praktijk. En de assistentes merken echt verschil: “We hebben zeker meer tijd gekregen voor telefoontjes en andere zaken. Patiënten komen nog wel naar de balie als ze een vraag hebben of een nieuwe afspraak moeten maken. Maar hier hebben we nu meer tijd voor.”

Even wennen

In het begin was het wel even wennen, vooral voor de patiënten. Sommige patiënten kwamen toch naar de balie om zich aan te melden. De assistente verwijst deze patiënt dan vriendelijk naar de zuil. Soms, als er tijd is, meldt ze de patiënt toch even handmatig aan. Maar dit is meer een uitzondering: “Op de balie staat nu een bordje met het verzoek aan patiënten om zich aan te melden via de aanmeldzuil. Als een patiënt er echt niet uitkomt, dan lopen we even mee naar de aanmeldzuil om het samen te doen. Dan weet de patiënt de volgende keer wél hoe het werkt.”

Extra service naar patiënten toe

Over het algemeen reageren patiënten nu heel positief en fijn op de aanmeldzuil. Caroline en collega Carina geven aan dat ze de aanmeldzuil zien als een stukje extra service naar de patiënten toe: “De aanmeldzuil was echt een wens van ons. Iedereen moest er even aan wennen, maar het levert nu al zo veel tijdswinst op dat het zeker de moeite waard is. Patiënten kunnen nu sneller plaatsnemen in de wachtkamer en wij hebben absoluut méér tijd gekregen!”