Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over aanmeldsystemen

Veelgestelde vragen over aanmeldsystemen en aanmeldzuilen

Is een aanmeldzuil geschikt voor een huisartsenpraktijk?

Ja, de aanmeldzuil is zeer geschikt voor een huisartsenpraktijk om de drukte aan de balie te verminderen en de assistenten te ontlasten. Door de aanmeldzuil te koppelen met uw Huisartsen Informatie Systeem (HIS) worden aanmeldingen direct in de agenda verwerkt, zodat u altijd een actueel overzicht heeft welke patiënten wel en niet aanwezig zijn. Hierdoor kunt u veel efficiënter werken. Lees via onze blog de ervaringen van huisartsenpraktijken.

Is een aanmeldzuil geschikt voor een mondzorg- of tandartsenpraktijk?

Ja, ook in een tandartsenpraktijk of mondzorgpraktijk kan een aanmeldzuil helpen om de drukte aan de balie te verminderen en efficiënter te werken. Ons salesteam kan u meer vertellen over de mogelijkheden.

Is een aanmeldzuil onpersoonlijk?

Nee, een aanmeldzuil is juist bedoeld om meer rust te creëren, waardoor medewerkers meer tijd en aandacht voor de patiënt hebben. Patiënten melden zichzelf snel en discreet aan, terwijl de assistente minder vaak wordt onderbroken en persoonlijker contact kan bieden wanneer dat écht nodig is. Hierdoor wordt de zorg juist menselijker in plaats van onpersoonlijk. Lees bijvoorbeeld het ervaringsverhaal van Huisartsenpraktijk Heitse of Groepspraktijk Lievekamp.

Helpt een aanmeldzuil bij personeelstekorten en bij afwezigheid van de assistent?

Met een aanmeldzuil kunt u personeelstekorten of afwezigheid van de assistent opvangen omdat de zuil de baliefunctie overneemt. Via de meldingen op de aanmeldzuil kunt u helder communiceren met uw patiënt. Lees bijvoorbeeld het klantenverhaal van Huisartsenpraktijk Kastelenplein hoe de aanmeldzuil helpt bij het opvangen van personeelstekorten.

Is een aanmeldzuil geschikt voor een nul-praktijk?

Jazeker, ook als u net begonnen bent met uw praktijk kan een aanmeldzuil helpen om efficiënter te werken en de baliefunctie te vervangen of te ondersteunen.

Hoe vermindert een aanmeldzuil de werkdruk aan de balie?

Doordat patiënten zichzelf aanmelden, hoeven ze niet meer fysiek naar de balie te komen. Dit geeft assistenten meer rust, minder onderbrekingen en meer tijd voor telefonie en patiëntgebonden taken. Lees bijvoorbeeld de businesscase van Huisartsenpraktijk Sarphatipark over hoe het aanmeldsysteem de werkdruk van assistenten helpt te verlichten.

Is een aanmeldzuil geschikt voor laaggeletterde patiënten?

Ja. De aanmeldzuil is getest door verschillende patiëntengroepen in achterstandswijken, waaronder laaggeletterden. De schermen zijn eenvoudig, visueel en begrijpelijk ingericht, zodat iedereen zich zelfstandig kan aanmelden. Lees bijvoorbeeld de businesscase van Huisartsenpraktijk Zonneoord over dat de aanmeldzuil geen belemmering is voor laaggeletterden. Of lees de businesscase van Huisartsenpraktijk De Blauwe Tulp waarbij patiënten met een migratieachtergrond ook gemakkelijk de aanmeldzuil kunnen gebruiken.

Kunnen ouderen omgaan met de aanmeldzuil?

Ja, het aanmeldproces is helder en duidelijk opgezet zodat ook oudere mensen zich gemakkelijk kunnen aanmelden via de aanmeldzuil. Lees bijvoorbeeld de businesscase hoe Huisartsenpraktijk Pallion de aanmeldzuil met succes inzet bij een oudere patiëntenpopulatie.

Hoe verbetert het aanmeldsysteem de patiënttevredenheid?

Patiënten hoeven niet te wachten bij de balie, krijgen meteen bevestiging van hun aanmelding en weten in welke wachtruimte ze mogen plaatsnemen. Dit zorgt voor minder stress en meer duidelijkheid. Lees bijvoorbeeld het ervaringsverhaal van Huisartsenpraktijk De Huisarts die de aanmeldzuil zien als een extra service naar de patiënt toe.

Kunnen meerdere locaties of disciplines dezelfde aanmeldzuil gebruiken?

Ja, dit is mogelijk. Het aanmeldsysteem is flexibel in te richten voor verschillende disciplines en verschillende diensten zoals ‘urine inleveren’ of ‘bloedprikken’. Ook kunnen patiënten via de aanmeldzuil worden doorverwezen naar een andere locatie. Lees bijvoorbeeld het klantenverhaal van Gezondheidscentrum Oosterflank waarbij meerdere disciplines samen gebruik maken van de aanmeldzuil.

Hoe veilig is het aanmeldsysteem voor patiëntgegevens?

Het aanmeldsysteem is ontwikkeld door eValue8 en deze organisatie is gecertificeerd voor ISO27001. Het aanmeldsysteem voldoet hierdoor aan de strengste eisen voor informatiebeveiliging en privacy.

Kan de aanmeldzuil ook volgnummers afdrukken?

Ja, het aanmeldsysteem is te combineren met volgnummers. Hiervoor wordt er in de modulaire aanmeldzuil een ticketprinter ingebouwd. Lees bijvoorbeeld het ervaringsverhaal van Medisch Huis Veghel waarbij de assistenten de regie weer in handen kregen door te werken met volgnummers.

Kunnen patiënten zichzelf aanmelden met een identiteitsbewijs of QR-code?

Ja, optioneel kan de modulaire aanmeldzuil worden uitgerust met een scanner voor paspoorten, ID-kaarten, rijbewijzen of Belgische e-ID’s. Ook kan de modulaire zuil worden uitgerust met een QR-code scanner.

Mijn praktijk is gevestigd in België: kan ik ook van het aanmeldsysteem gebruik maken?

Iedere praktijk in Nederland en België kan gebruik maken van het aanmeldsysteem. Als er (nog) geen koppeling is gerealiseerd met uw afsprakensysteem of Huisartsen Informatie systeem, dan kunt u gebruik maken van de speciale registratiepagina waarop aanmeldingen worden bijgehouden.

Kunnen andere praktijken of zorginstellingen ook gebruik maken van het aanmeldsysteem?

In principe kan iedere praktijk of zorginstelling gebruik maken van het aanmeldsysteem. Als er (nog) geen koppeling is gerealiseerd met uw agenda- of afsprakensysteem dan worden aanmeldingen bijgehouden op een speciale registratiepagina.

Ik heb een andere vraag over het aanmeldsysteem of de aanmeldzuil

Staat uw vraag hier niet tussen? Wellicht vindt u het antwoord bij de veelgestelde vragen op de pagina over de voordelen van de aanmeldzuil,  de aanmeldzuilen of de tarieven. U mag ook altijd contact met ons opnemen via het contactformulier.