Gezondheidscentrum Oosterflank

Zovida gezondheidscentra leren van elkaar rondom inzet aanmeldzuilen

Gezondheidscentrum Oosterflank

Zovida gezondheidscentra leren van elkaar rondom inzet aanmeldzuilen

Buitenzijde gezondheidscentrum
Wachtruimte met aanmeldzuil
3 min. leestijd

Gezondheidscentrum Oosterflank is onderdeel van Zovida. Onder samenwerkingsorganisatie Zovida vallen 15 multidisciplinaire gezondheidscentra. Gezondheidscentrum Oosterflank is gelegen in de gelijknamige wijk in Rotterdam. De patiëntenpopulatie in deze wijk is zeer divers: van jonge gezinnen tot ouderen en van patiënten van Nederlandse afkomst tot patiënten uit het buitenland, zoals vluchtelingen uit Oekraïne of mensen die Arabisch spreken.


Lange wachtrijen bij de balie

Usha Orie, Manager Zorg bij Zovida vertelt dat het altijd erg druk was aan de balie: “Wij willen graag dat iedere patiënt zich komt melden bij de balie. Maar hierdoor ontstonden vaak lange wachtrijen. Ik dacht, dit moest dit toch anders kunnen? Het zou al een hoop schelen als patiënten die zich alleen maar aan komen melden, meteen door kunnen lopen. En zodoende ben ik met Wachtkamerschermen® in contact gekomen.”


In het begin moesten patiënten even wennen: “Het was omschakelen voor de patiënten omdat ze gewend waren om meteen naar de balie te lopen. Zelfs toen we een grote banner bij de aanmeldzuil hadden gezet, bleven sommige patiënten naar de balie komen. We hebben toen de assistentes instructies gegeven dat ze deze patiënten echt naar de aanmeldzuil moesten sturen. Ook hebben we in het begin iemand bij de aanmeldzuil gezet om te helpen. En al deze acties samen werkten goed. We merken nu dat patiënten direct naar de aanmeldzuil lopen.”


Kinderziektes eruit halen

Ook geeft Usha aan dat het nog een voordeel had om iemand bij de aanmeldzuil te zetten. De ‘kinderziektes’ konden er gemakkelijk uitgehaald worden: “In het begin werkten we met een numeriek toetsenbord met cijfers 0 tot en met 9. Maar we merkten dat patiënten het lastig vonden om hun geboortedatum in te voeren. Ik zag bij één van onze andere gezondheidscentra dat er ook een alternatief toetsenbord beschikbaar was met de cijfers 01, 02, 03 tot en met 31. We hebben dit toen omgezet en het bleek veel beter te werken.”


Leerzame periode met mooie resultaten

Het grootste voordeel dat ze nu bij Gezondheidscentrum Oosterflank ervaren, is minder drukte aan de balie. Usha geeft aan dat er 30 tot 40% minder patiënten naar de balie komen. Dit vond ze zo’n mooi resultaat dat ze de aanmeldzuil zelfs heeft aangeraden bij de overige Zovida gezondheidscentra: “Een paar gezondheidscentra zijn begonnen met de aanmeldzuil. Dit was een leerzame periode waarin we elkaar hebben geholpen om het aanmeldsysteem nog beter te laten functioneren. Zo zag ik bijvoorbeeld dat er een alternatief toetenbord beschikbaar was. Of zag een ander gezondheidscentrum dat je ook knoppen kunt maken voor de fysiotherapeut, diëtist of praktijkondersteuners. Hierdoor kunnen patiënten die niet voor de huisarts komen, toch doorverwezen worden naar de juiste wachtkamer. Ook dit leidt tot minder patiënten aan de balie.”


Ook aanmeldzuilen bij andere Zovida gezondheidscentra

Zo is bijvoorbeeld ook Zovida gezondheidscentrum Katendrecht gestart met het aanmeldsysteem van Wachtkamerschermen®. We spraken Radha Chedi, praktijkmanager, over haar ervaringen met de aanmeldzuil: “Van mijn collega’s had ik goede verhalen gehoord over de aanmeldzuil. En dit wilde ik ook wel uitproberen. Inmiddels heeft de aanmeldzuil een vast plekje veroverd en willen we deze niet meer kwijt. We merken namelijk dat het minder druk is aan de balie bij de assistenten. En dat is ontzettend fijn!” 


Kortom, mede dankzij de ervaringen bij gezondheidscentra Oosterflank zijn meerdere gezondheidscentra geïnspireerd geraakt om ook de aanmeldzuil in te zetten voor het verminderen van drukte aan de balie. Hierdoor heeft Zovida een mooie stap gezet in het verlagen van de werkdruk en het efficiënter inrichten van processen binnen de gezondheidscentra!