Huisartsenpraktijk Zonneoord

Laaggeletterdheid vormt geen belemmering voor gebruik van de aanmeldzuil

Huisartsenpraktijk Zonneoord

Laaggeletterdheid vormt geen belemmering voor gebruik van de aanmeldzuil

Buitenzijde van de praktijk
Feestelijke ingebruikname van de aanmeldzuil
3 min. leestijd

Huisartsenpraktijk Zonneoord in Den Haag is gevestigd in een pand waar meerdere (para)medische disciplines aanwezig zijn. De huisartsenpraktijk werkt met een team van 7 huisartsen, doktersassistentes, praktijkondersteuners en verpleegkundigen. In de praktijk wordt gebruik gemaakt van het HIS Medicom van PharmaPartners.

Ongeveer 1 op de 3 patiënten van deze praktijk is laaggeletterd. Reden om goed na te denken over de inrichting van het aanmeldsysteem. Irma Wolters, praktijkmanager bij huisartsenpraktijk Zonneoord vertelt: “Een groot gedeelte van onze patiënten heeft moeite met lezen en schrijven. Daarom was het voor ons even spannend hoe deze patiëntengroep zou reageren op de aanmeldzuil. Gelukkig geven onze patiënten aan dat de aanmeldzuil gemakkelijk te gebruiken is. Ze vinden het zelfs leuk om de zuil te gebruiken!”

Op de aanmeldzuil wordt gebruik gemaakt van één knop. Zo hoeven patiënten niet te twijfelen over hun keuze. De tekst op de knop is simpel gehouden. Ook staat er een icoon van een stethoscoop op de knop. Dit geeft duidelijkheid dat het gaat om het aanmelden voor de dokter.

Patiënten helpen elkaar

Irma geeft aan dat patiënten elkaar helpen als het aanmelden niet lukt. Dit vindt ze erg leuk om te zien. Ook ziet ze dat patiënten nu direct naar de aanmeldzuil lopen, omdat ze deze al een keer eerder gebruikt hebben. Dit is weer fijn voor de assistentes, want hierdoor is het een stuk rustiger aan de balie. Als een patiënt zich toch bij de balie meldt, dan stuurt de assistente deze door naar de aanmeldzuil.

Minder drukte aan de balie

De assistentes zien dat de aanmeldzuil voordelen heeft. Ze ervaren veel minder drukte aan de balie. Onderzoek van Wachtkamerschermen® waarbij een 0- en eindmeting werden uitgevoerd, bevestigt dit. Het aantal contactmomenten aan de balie is afgenomen met 54%. 

Irma licht toe: “Het is natuurlijk minder persoonlijk om je aan te melden bij een aanmeldzuil. Maar het was regelmatig erg druk aan de balie, waardoor patiënten soms lang moesten wachten. Nu kan de patiënt zichzelf aanmelden en direct in de wachtruimte plaatsnemen. En zoals eerder aangegeven vinden patiënten het geen probleem om zich via een zuil aan te melden.”

Bewegwijzering

De aanmeldzuil wordt ook ingezet als bewegwijzering. Er is namelijk één wachtruimte welke is opgedeeld in twee delen: links en rechts. Bij een succesvolle aanmelding krijgt de patiënt een verwijzing naar links of rechts. Handig voor de zorgverleners, want deze kunnen de patiënten nu veel sneller ophalen omdat ze aan de juiste kant zitten. 

Koppeling met Medicom

De aanmeldzuil is gekoppeld met Medicom van PharmaPartners. Dit levert ook voordelen op voor de huisartsen. Irma vertelt dat de huisartsen heel blij zijn met het aanmeldsysteem: “Voorheen ging een groot gedeelte van de patiënten gewoon in de wachtkamer zitten, terwijl ze zich wel bij de balie moesten melden. Hierdoor stonden deze patiënten als niet-aanwezig geregistreerd in de Medicom agenda. Nu hebben alle huisartsen een actueel overzicht van alle aangemelde patiënten. Dit is erg fijn voor ze én voorkomt onnodige wandelingen naar de wachtruimte.”

Bij huisartsenpraktijk Zonneoord hebben ze een feestje gemaakt van de introductie van de aanmeldzuil: “Het was voor ons een mooi moment om het aanmeldsysteem in gebruik te nemen. En we wilden de patiënten op een leuke manier wijzen op de nieuwe werkwijze. Gezien de positieve reacties die we hebben gehad, zijn we hierin geslaagd!”