Huisartsenpraktijk Pallion
Aanmeldzuil ontlast personeel en verhoogt privacy van patiënten
Bij Huisartsenpraktijk Pallion in Hulst werken 3 vaste huisartsen en 5 waarnemend huisartsen. De patiëntenpopulatie bestaat voornamelijk uit oudere patiënten, omdat er in de buurt van de praktijk een aantal verzorgingshuizen gevestigd zijn.
Huisartsenpraktijk Pallion beweegt mee met de huidige tijd en is volop aan het digitaliseren. Een aanmeldzuil mocht hierbij niet ontbreken. Claudia, de praktijkmanager, geeft aan: ”We vonden het een verspilling dat er medisch geschoold personeel veel tijd kwijt was met het simpele aanmeldwerk. Een aanmeldzuil was een mooie start om ons personeel hierin te ontlasten.”
Meer privacy
Daarnaast geeft Claudia aan dat een aanmeldzuil ook helpt om meer privacy te bieden aan patiënten: “Patiënten hoeven nu niet meer hardop hun naam een geboortedatum te noemen. Wel zo fijn voor patiënten die op hun privacy gesteld zijn.”
Omdat er al een Wachtkamerscherm® hing in de praktijk, was de leverancier voor de aanmeldzuil snel gevonden: “We vinden het fijn om meerdere producten bij één aanbieder af te nemen. Daarom was Wachtkamerschermen® voor ons een logische keuze.”
Verschillen duidelijk merkbaar
De verschillen voor en na plaatsing van de aanmeldzuil zijn duidelijk merkbaar. Claudia vertelt dat het voor de assistentes echt rustiger is geworden. Soms moeten ze nog wel eens bijspringen als een patiënt zich voor het eerst probeert aan te melden bij de aanmeldzuil, maar dat hoort bij de gewenningsperiode: “Sommige assistentes vinden de aanmeldzuil een tikkeltje onpersoonlijk. Maar aan de andere kant vinden ze het wel fijn dat ze nu rustiger kunnen doorwerken.”
Over het algemeen reageren patiënten goed op de aanmeldzuil, ook de oudere patiënten: “Soms krijgen we een opmerking over de zuil. Dit kan positief zijn zoals ‘Dit is gemakkelijk’ of minder positief zoals ‘Kijk, weer zo’n zuil’.” Ook het invoeren van de geboortedatum verloopt niet altijd soepel. Maar als het echt niet lukt, dan mogen patiënten zich altijd aanmelden bij de balie. “De aanmeldzuil staat nu een tijdje in de praktijk en we ervaren dat het aanzienlijk rustiger is aan de balie. Dat is echt heel fijn omdat de assistenten nu meer tijd hebben voor andere taken.”
Klantvriendelijkheid
De praktijk probeert de assistenten op meerdere manieren te ontlasten. Zo beschikt de praktijk nu over een online portaal waarin patiënten uitslagen kunnen bekijken en nieuwe afspraken kunnen maken. En de aanmeldzuil helpt ook bij het ontlasten van het personeel. Claudia benadrukt dat ze er bewust voor hebben gekozen om de balie nog wél te bemannen: “Ik vind het belangrijk dat patiënten niet naar een lege balie kijken als ze binnenkomen. Een assistente achter de balie is toch een stukje klantvriendelijkheid wat wij als praktijk willen bieden.”