Huisartsenpraktijk Noordzij

Aanmeldzuil geeft actueel overzicht aanwezige patiënten in wachtkamer

Huisartsenpraktijk Noordzij

Aanmeldzuil geeft actueel overzicht aanwezige patiënten in wachtkamer

Buitenzijde huisartsenpraktijk
Receptie bij huisartsenpraktijk
Wachtruimte op 1e verdieping
2 min. leestijd

Huisartsenpraktijk Noordzij is onderdeel van Gezondheidscentrum Duitslandlaan. Het gezondheidscentrum is gevestigd in het Noord-Hollandse Heemskerk. In de huisartsenpraktijk zijn 2 huisartsen en 1 huisarts in opleiding werkzaam.

We spraken met Marie-José, receptioniste bij de huisartsenpraktijk, over de ervaringen met de aanmeldzuil. Ze gaf aan dat één van de huisartsen, Chris Noordzij, de keuze heeft gemaakt om een aanmeldzuil in te zetten in de praktijk: “We wilden meer zicht op welke patiënten al in de wachtkamer zitten. De receptie waar ik zit is namelijk beneden. En de doktersassistentes zitten boven. In de ochtend beantwoorden zij de binnenkomende telefoontjes en behandelen zij patiënten. En de aanmeldzuil biedt een mooie oplossing om overzicht te houden.”

Minder patiënten naar de balie

Naast het houden van overzicht heeft de aanmeldzuil er ook voor gezorgd dat er minder patiënten naar de receptie komen. Marie-José licht toe: “Er komen nog steeds patiënten naar de receptie, maar dit is wel minder geworden. Ze komen bijvoorbeeld als ze niet weten hoe de aanmeldzuil werkt, als het aanmelden niet lukt of om een vervolgafspraak te maken.” Ze verwacht wel dat er in de toekomst nog minder patiënten naar de receptie komen: “Het is een kwestie van wennen. Veel patiënten hebben een aanmeldzuil bijvoorbeeld al eens gebruikt in het ziekenhuis. En als ze dan een zelfde zuil bij de huisarts zien staan, dan herkennen ze deze al. Dus zullen ze hem ook eerder gebruiken.”

Positieve reacties

Patiënten reageren over het algemeen positief op de aanmeldzuil: “Jongeren zijn niet anders gewend en melden zich meteen aan via de aanmeldzuil. De oudere generatie is wat verdeeld. Een deel vindt het wat onpersoonlijk maar een ander deel vindt het prima.” Wel geeft Marie-José aan dat met name ouderen wat moeite hebben met het invoeren van de geboortedatum. Soms begrijpen ze niet welke datum ze moeten invoeren (datum van de afspraak of geboortedatum). Ze geeft aan dat het zou helpen als er duidelijk komt te staan dat de geboortedatum ingevoerd moet worden. Wachtkamerschermen® neemt haar opmerking mee in de doorontwikkeling van het aanmeldsysteem.

Misverstanden worden voorkomen

Om patiënten voor te bereiden op de aanmeldzuil, heeft de praktijk een nieuwsbericht op de website geplaatst. In dit bericht wordt uitgelegd dat de aanmeldzuil zowel voor de praktijk als de patiënt voordelen heeft. Zo kan de praktijk zien dat de patiënt zit te wachten en kunnen ze de patiënt sneller helpen. Voor de patiënt is het meteen duidelijk als er een fout is gemaakt met de afspraak, bijvoorbeeld als deze op een verkeerde dag of verkeerde tijd is gekomen. “Als patiënten een foutje hebben gemaakt met hun afspraak, dan geeft de aanmeldzuil een melding. Hierdoor worden misverstanden voorkomen”, aldus Marie-José.

Tot slot geeft Marie-José aan dat ze blij zijn met de aanmeldzuil: “We hebben nu overzicht wie er in de wachtkamer zit. Dat was voor ons de voornaamste reden om een aanmeldzuil aan te schaffen. En dit werkt uitstekend!”