Stroomz Woensel

Meer rust aan de balie en optimaal geïnformeerde patiënten

Stroomz Woensel

Meer rust aan de balie en optimaal geïnformeerde patiënten

Buitenzijde gezondheidscentrum
Modulaire aanmeldzuil bij de entree
Eén van de wachtruimtes
4 min. leestijd

Stroomz Woensel is een gezondheidscentrum met meerdere zorgverleners onder één dak. Zo kunnen patiënten terecht bij de huisarts, apotheek, fysiotherapeut, diëtist, pedicure en podotherapeut. Het gebouw waarin het gezondheidscentrum gevestigd is bestaat uit 2 verdiepingen en er zijn meerdere ruimtes waar patiënten kunnen wachten.

Stroomz Woensel heeft meegedaan met een pilot vanuit de zorggroep. Voor deze pilot werden 2 gezondheidscentra geselecteerd die de aanmeldzuil mochten gaan werken. Bregje de Boer, coördinerend centrumassistente, licht toe: “We waren al langer op zoek naar een manier om de aanloop bij de balie te verminderen en zo de druk bij de assistentes weg te halen. Die pilot kwam voor ons op het juiste moment. We hebben er dankbaar gebruik van gemaakt.”

Even de juiste plek vinden

Het was een uitdaging om de juiste plek te vinden voor de aanmeldzuil: “De entree van ons gezondheidscentrum is erg krap, maar het is toch gebleken dat dit de beste plaats is voor de aanmeldzuil. Want je wilt voorkomen dat patiënten er voorbij lopen en toch naar de balie gaan.” Het gezondheidscentrum heeft nu een aantal uren per week een vrijwilliger bij de aanmeldzuild staan. En Bregje geeft aan dat ze het verschil merken: “Als er geen vrijwilliger bij de aanmeldzuil staat, dan merken we dat het iets drukker is bij de balie. Maar we denken dat het ook een kwestie van wennen is. Als een patiënt één keer de aanmeldzuil heeft gebruikt, dan gebruikt deze de aanmeldzuil de volgende keer ook.”

Meer overzicht

Naast het creëren van meer rust aan de balie, was er nog een tweede reden dat het gezondheidscentrum mee wilde doen met de pilot van de aanmeldzuil. Bregje vertelt dat de assistentes en zorgverleners meer overzicht wilden hebben. Nu kunnen ze in de Medicom agenda precies zien wie er al binnen zijn en wie (nog) niet.

Doelgerichte bewegwijzering

Na aanmelding krijgen patiënten een verwijzing te zien naar welke wachtkamer ze mogen gaan: een doelgerichte bewegwijzering. In eerste instantie was het aanmeldsysteem zo ingericht dat patiënten moesten kiezen met welke zorgverlener ze een afspraak hadden. Regelmatig kwam het voor dat een patiënt bijvoorbeeld voor de huisarts koos, terwijl deze een afspraak had bij de praktijkondersteuner of de assistente. En omdat de verwijzing naar de wachtkamer aan de afspraakkeuze hing, werd de patiënt naar de verkeerde wachtkamer doorverwezen. 

In overleg met Stroomz Woensel heeft Wachtkamerschermen® het aanmeldsysteem iets anders ingericht. Medicom doet als het ware het ‘denkwerk’ voor de patiënt. Deze kiest nu voor: Huisartsenzorg. Hier vallen ook de afspraken met praktijkondersteuners en assistentes onder. Als de patiënt zijn/haar geboortedatum heeft ingevoerd, kijkt Medicom in welke agenda de afspraak staat. Nieuw is dat de verwijzing naar de wachtkamer nu uit Medicom wordt opgehaald, waardoor de patiënt altijd naar de juiste wachtkamer wordt doorverwezen. 

“We zijn heel blij met deze oplossing! Enige uitdaging is als een zorgverlener van kamer wisselt. Dan moeten we even actie ondernemen en de wachtkamer in de agenda van Medicom wijzigen. Maar deze oplossing bespaart ons zo veel tijd omdat we geen patiënten meer hoeven te zoeken, dat die ene actie bijna in het niet valt”, aldus Bregje.

Trial & error

Bregje geeft aan dat ze de periode van de pilot hebben gebruikt om te experimenteren met de aanmeldzuil: “Het is een beetje ‘trial & error’. Je moet vooral niet in paniek raken. Durf wat dingen te proberen en dan kom je er vanzelf achter wat in jouw situatie het beste werkt. Wat voor ons goed werkt kan bij andere praktijken of gezondheidscentra juist minder goed werken. Daarom waren wij ook zo blij met de pilot.” 

Al met al zijn ze bij Stroomz Woensel erg blij met de aanmeldzuil en deze mag definitief blijven staan. Sterker nog, de hele zorggroep gaat met het aanmeldsysteem van Wachtkamerschermen® werken en in alle 10 gezondheidscentra worden aanmeldzuilen geplaatst. We vroegen Bregje of ze nog iets kwijt wilde over de aanmeldzuil: “De aanmeldzuil heeft zich zeker bewezen en we zien veel voordelen. Ik denk zelfs dat we nóg meer uit het aanmeldsysteem kunnen halen. Het zou mooi zijn als er een melding kan komen met ‘Klopt uw e-mailadres nog?’ En dat een patiënt meteen zijn/haar gegevens kan aanpassen. We zouden het ook een mooie aanvulling vinden als de uitlooptijden worden weergegeven op de aanmeldzuil. Dan weet een patiënt meteen bij binnenkomst dat hij/zij iets langer moet wachten. En in het kader van ‘een goed geïnformeerde patiënt is een meer begripvolle patiënt’, zou dit een waardevolle aanvulling zijn.” Wachtkamerschermen® geeft aan dat ze dit meenemen in de doorontwikkeling van het aanmeldsysteem en het met PharmaPartners gaan bespreken.

Sterke combinatie met Wachtkamerschermen®

Verder worden er in de 10 gezondheidscentra die onder de zorggroep Stroomz vallen, ook Wachtkamerschermen® opgehangen. In de narrowcasting uitzending kan een gezondheidscentrum bijvoorbeeld een bericht plaatsen zoals ‘Heeft u zich al aangemeld bij de aanmeldzuil?’ Maar op het Wachtkamerscherm kunnen bijvoorbeeld ook de uitlooptijden getoond worden. Hierdoor is de patiënt optimaal geïnformeerd. Een goed geïnformeerde patiënt zal minder snel geneigd zijn om naar de balie te lopen om bijvoorbeeld te vragen of het nog lang duurt. Daarom is de combinatie van een aanmeldzuil met een Wachtkamerscherm een gouden combinatie: de drukte aan de balie wordt verminderd én de patiëntervaring wordt verbeterd!