Huisartsenpraktijk Overschie

Aanmeldzuil helpt huisartsenpraktijk in Rotterdam efficiënter te werken

Huisartsenpraktijk Overschie

Aanmeldzuil helpt huisartsenpraktijk in Rotterdam efficiënter te werken

Buitenzijde Gezondheidscentrum
Aanmeldzuil bij huisartsenpraktijk
Wachtruimte bij huisartsenpraktijk
3 min. leestijd

Huisartsenpraktijk Overschie is gevestigd in Rotterdam en levert zorg in de wijken Overschie en Park 16-hoven. In de praktijk werken 4 huisartsen.

Bij Huisartsenpraktijk Overschie wilden ze al lang een aanmeldzuil. De medewerkers van de praktijk hadden vaker aanmeldzuilen gezien bij het gemeentehuis of het ziekenhuis en het leek hun een mooie oplossing om efficiënter te werken. Daarom hebben ze meteen een aanmeldzuil besteld toen de koppeling met Medicom van PharmaPartners gereed was.

Assistentes worden minder vaak gestoord

Eén van de medewerkers van de praktijk geeft aan: “Voorheen kwamen patiënten zich aanmelden bij de balie. Hierdoor werd de assistente uit haar werk gehaald. Een aanmeldsysteem is een goede oplossing omdat de assistente dan minder vaak gestoord wordt. En we uiteindelijk veel efficiënter kunnen werken.”

De aanmeldzuil brengt veel gemak met zich mee: “De patiënten melden zich nu allemaal aan via de aanmeldzuil. Als patiënten niet weten hoe de aanmeldzuil werkt, dan loopt de assistente even mee om het even uit te leggen. We merken dat het nu echt rustiger is geworden aan de balie, omdat we niet meer zo’n 20 patiënten per dag iemand moeten aanmelden. Dit scheelt een hoop!”

De voornaamste redenen dat patiënten alsnog naar de balie komen, zijn het stellen van vragen, een verwijsbrief ophalen, urine inleveren of potjes ophalen. Soms lukt het een patiënt niet om zichzelf aan te melden. De assistente vraagt dan als eerste welke datum de patiënt heeft ingevuld: “We krijgen gemiddeld 3 tot 4 keer per week vragen, omdat patiënten de dag van de afspraak invoeren in plaats van hun geboortedatum. Maar nadat wij ze hierop gewezen hebben, lukt het aanmelden in de meeste gevallen wel. En de patiënt weet het dan ook meteen voor de volgende keer.”

Positieve reacties

Over het algemeen reageren patiënten positief op de aanmeldzuil: “Soms kon het druk zijn bij de balie en stonden patiënten in de rij. Met de aanmeldzuil is dat niet meer.” Ook vertelt één van de medewerkers dat ze de aanmeldzuil positief proberen te ‘verkopen’ aan patiënten die toch naar de balie komen als ze een afspraak hebben: “We zeggen dat ze zich bij de zuil mogen aanmelden en dat het heel gemakkelijk werkt.”

Langgekoesterde wens

Bij de huisartsenpraktijk zijn ze erg tevreden over de aanmeldzuil. Zoals ze in het begin al aangaven was het een langgekoesterde wens die in vervulling ging. En de zuil heeft zich ook echt bewezen: de medewerkers ervaren minder drukte aan de balie. Hierdoor kunnen ze zich beter concentreren op hun werkzaamheden. Daarnaast vinden ze het ook prettig dat ze nu een actueel overzicht hebben van alle aanwezige patiënten. Voorheen kon het voorkomen dat een patiënt meteen ging zitten in de wachtkamer, zonder zich te melden. Dit is nu ook verleden tijd.

Verder zijn ze erg tevreden over Wachtkamerschermen®. De medewerker van de praktijk geeft aan dat het contact met Wachtkamerschermen® laagdrempelig is en prettig verloopt. Ook vindt ze het aanmeldsysteem een fijn systeem en iedereen kan er gemakkelijk mee werken. Wel geeft ze aan dat ze het fijn zou vinden als het invullen van de geboortedatum prominenter weergegeven wordt. Dit omdat ze merken dat patiënten soms de dag van de afspraak invoeren. Ook zou ze het fijn vinden als de aanmeldzuil in de toekomst meer functies zou krijgen, zoals het controleren van een telefoonnummer of e-mailadres of het maken van een nieuwe afspraak. Wachtkamerschermen® heeft deze feedback meegenomen en gaat kijken wat er gerealiseerd kan worden in de doorontwikkeling van het aanmeldsysteem.